Μνημόνιο: Πού σταμάτησε και… από πού ξεκινά

Τεχνοκράτης γενικός γραμματέας εσόδων που αναζητείται (;) από τον Μάρτιο με τη θέση να παραμένει ακέφαλη (πλέον δεν υπάρχει καν αρμόδιος υφυπουργός), χαμένοι στόχοι για την ολοκλήρωση φορολογικών υποθέσεων που εκκρεμούν στα δικαστήρια και ένα νομοσχέδιο κατά της φοροδιαφυγής που (για πολλοστή φορά) μεταφέρεται χρονικά στο μέλλον. Ο λόγος για ένα μικρό μέρος των δεσμεύσεων του Μνημονίου για να βρεθούν έσοδα και να μην έρθουν νέα εισπρακτικά μέτρα, οι οποίες δεν φαίνεται να προσκρούουν στις θέσεις των κομμάτων που συζητούν την συμμετοχή τους στην νέα κυβέρνηση. Απλά και πάλι δεν έγιναν στην… ώρα τους.

Στην ίδια λίστα μνημονιακών υποχρεώσεων που εκκρεμούν περιλαμβάνονται και οι παρεμβάσεις στις τράπεζες, οι προκηρύξεις των αποκρατικοποιήσεων, κρίσιμες τομές για τη τόνωση του ανταγωνισμού, αλλά και το νοικοκύρεμα των δημοσίων οικονομικών. Περιλαμβάνονται και τα αναπτυξιακά σχέδια απορρόφησης του ΕΣΠΑ, προσέλκυσης επενδύσεων, ανοίγματος των αγορών, και ισχυροποίησης του ανταγωνισμού στο εμπόριο και στον τουρισμό για να πέσουν οι τιμές.

Το μνημόνιο εδώ και καιρό έχει και πάλι παγώσει με τις υπηρεσιακές κυβερνήσεις που προηγήθηκαν να προωθούν μόνο τα… απαραίτητα. Η νέα κυβέρνηση θα κληθεί να το επανεκκινήσει, πριν ξεκινήσει η αναθεώρησή του.

Αρμόδια στελέχη εξηγούν ότι πέρα από τα πολλά δημοσιονομικά, αμφισβητούμενα και κοινωνικά επώδυνα μέτρα (νέες περικοπές δαπανών 11,6 δισ. ευρώ, αποφάσεις για τα ειδικά μισθολόγια, για τους φόρους και τις αντικειμενικές αξίες, για την έξοδο 150.000 υπαλλήλων, για την αύξηση τιμολογίων σε ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ κλπ.) που βρέθηκαν στο επίκεντρο του προεκλογικού αγώνα και πλέον… περιμένουν τις προγραμματικές δηλώσεις, υπάρχουν και δεκάδες άλλες εκκρεμότητες.

Τρείς από αυτές, αποτελούν «διαθρωτικό ορόσημο» της επόμενης δόσης:

– Έσοδα. Αντιμετώπιση των συσσωρευμένων εκκρεμών δικαστικών υποθέσεων. Ορισμός δικασίμων για το 50% των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων έως το τέλος Ιουνίου 2012 δίνοντας προτεραιότητα σε όσες ξεπερνούν το 1 εκατ. ευρώ. Διορισμός έως το τέλος Μαρτίου στη θέση του Γενικού Γραμματέα της διοίκησης εσόδων, «ένα άτομο με άψογη επαγγελματική πορεία επιτευγμάτων φορολογικής συμμόρφωσης και σημαντική εμπειρία σε φορολογικά θέματα». Μέχρι το τέλος Ιουνίου έπρεπε να εισπραχθεί 1 δισ. ευρώ ληξιπρόθεσμων βεβαιωμένων οφειλών, να γίνουν έλεγχοι σε 300 μεγάλους φορολογούμενους, σε 600 αυταπασχολούμενους και άτομα με μεγάλη περιουσία και 5.000 έλεγχοι για μη απόδοση ΦΠΑ.

Εκκρεμεί (μετά από σειρά αναβολών) και το πακέτο φορολογικής μεταρρύθμισης για την κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, την εξάλειψη των ποικίλων φορολογικών εξαιρέσεων και προνομιακών μεταχειρίσεων, την απλούστευση του Φ.Π.Α. και της φορολόγησης ακίνητης περιουσίας, την ομοιόμορφη φορολογική μεταχείριση του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων, και την απλούστερη φορολογία εισοδημάτων φυσικών και νομικών προσώπων.

– Τράπεζες. Εκκρεμεί η υπουργική απόφαση για τους όρους ανακεφαλαιοποίησης, και οι αποφάσεις για ΑΤΕ και ΤΤ (αρχικός στόχος ήταν να γίνει τον Μάρτιο), η αξιολόγηση των επιχειρηματικών σχεδίων των τραπεζών (Μάρτιος) η ανακοίνωση από την ΤτΕ (μέσα στον Απρίλιο) συγκεκριμένων καταληκτικών ημερομηνιών για να συγκεντρώσουν κεφάλαιο στην αγορά με μέγιστη διάρκεια έως το τέλος Σεπτεμβρίου. Εκκρεμεί η άντληση του υπολοίπου των 25 δισ. ευρώ (με τη μεταβατική ανακεφαλαιοποίηση διανεμήθηκαν 18 δισ. ευρώ).

– Αποκρατικοποιήσεις. Ο στόχος για νέα έσοδα ήταν μηδενικός έως τον Ιούνιο. Αυτό που έπρεπε να γίνει ήταν μαζική προκήρυξη ιδιωτικοποιήσεων, κάτι που τελικά δεν συνέβη. Το πρόγραμμα εκτιμάται ότι θα αποτελέσει κομβικό σημείο των επόμενων εβδομάδων καθώς η επιμήκυνση του Μνημονίου εκτιμάται ότι σε πρώτη φάση θα συνδεθεί με επιπλέον έσοδα (για την περίοδο 2015-2016) ελλείψει άμεσων αποφάσεων της Ε.Ε. για άλλες πηγές χρηματοδότησης.

Έως το τέλος Ιουνίου θα έπρεπε να προκηρυχθούν δεκάδες διαγωνισμοί αλλά και να ολοκληρωθούν μεγάλες νομικές παρεμβάσεις. Μεταξύ αυτών ο ΟΔΙΕ, ο ΟΠΑΠ, τα ΕΑΣ, τα ΕΛ.ΠΕ, η ΕΥΔΑΠ, η ΕΥΑΘ ( απαιτείται νέα τιμολογιακή πολιτικής έως τον Ιούνιο), τα ΕΛ.ΤΑ., η ΔΕΗ, οι Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι, η Εγνατία Οδός, τα δημόσια κτήρια και ο Αστέρας Βουλιαγμένης.

Πέρα από τα τρία παραπάνω «διαρθρωτικά ορόσημα» υπάρχει και ένας άλλος δημοσιονομικός στόχος, συντήρησης του πρωτογενούς ελλείμματος, ο οποίος προς το παρόν επιτυγχάνεται. Στόχος είναι το πρωτογενές έλλειμμα να συγκρατηθεί και αυτό γίνεται καθώς η υστέρηση εσόδων (666 εκατ. ευρώ στο πεντάμηνο) αντισταθμίζεται από μείωση δαπανών του κράτους (έστω και με στάση πληρωμών προς δικαιούχους και οφειλέτες η οποία μπορεί να «σκάσει» αργότερα…).

Υπάρχουν όμως και δεκάδες άλλες εκκρεμότητες του Μνημονίου, κάποιες όχι και τόσο επώδυνες για τον Έλληνα πολίτη.

Μεταξύ αυτών το μέτρο για κυρώσεις σε φορείς που δεν υποβάλλουν στοιχεία για τις κρατικές δαπάνες, με πειθαρχική διαδικασία για τους οικονομικούς επιθεωρητές. Επίσης, το μνημόνιο προβλέπει και την ενίσχυση της διαφάνειας στη λειτουργία των επαγγελματικών φορέων, με τη δημοσίευση στην ιστοσελίδα τους ετήσιων οικονομικών στοιχείων, αμοιβών των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου, ποσά των ισχυουσών εισφορών, επιβαλλόμενες κυρώσεις, αξιώσεις ή παράπονα, κανόνες σχετικά με το ασυμβίβαστο.

Στο πεδίο της απελευθέρωσης των αγορών εκκρεμεί η κατάργηση ελάχιστης αμοιβής για τους ενεργειακούς επιθεωρητές, η αποσύνδεση της φορολογίας, των ασφαλιστικών εισφορών και των καταβολών προς ενώσεις από τις δικηγορικές αμοιβές, καθώς και ο νόμος για τη μεταρρύθμιση του κώδικα περί δικηγόρων (μεταξύ άλλων θα αίρεται η υποχρεωτική παρουσία δικηγόρου για την υπογραφή πράξεων ενώπιον συμβολαιογράφου για μία σειρά νομικών συναλλαγών, καταργούνται οι διατάξεις που προβλέπουν το ελάχιστο ποσό που οφείλεται σε δικηγόρους που αμείβονται αποκλειστικά για υπηρεσίες που παρέχουν με έμμισθη εντολή).

Εκκρεμεί και η κατάργηση μίας σειράς επιβαρύνσεων. Μεταξύ αυτών η διάθεση της εισφοράς 0,15% υπέρ του Λογαριασμού Αρωγής Εξωτερικού Εμπορίου, η εισφορά 0,5% υπέρ του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, του Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης, της Ακαδημίας Αθηνών, η διάθεση του μη ανταποδοτικού τέλους μέσω της ΔΕΗ υπέρ της εκτέλεσης εργασιών και η διάθεση του μη ανταποδοτικού τέλους επί της τιμής των καυσίμων υπέρ του Ταμείου Αμοιβαίας Κατανομής Χειριστών Αντλιών Πετρελαίου Υγρών Καυσίμων.

(Πηγή: http://www.capital.gr)

Πηγή:www.capital.gr