Tι θα κρίνει τη λήψη νέων μέτρων το 2018

Tι θα κρίνει τη λήψη νέων μέτρων το 2018

Η χθεσινή παραδοχή κορυφαίου στελέχους του Υπουργείου Οικονομικών ότι μπορεί να χρειαστούν νέα μέτρα το 2018 καθώς ο στόχος του Πρωτογενούς Πλεονάσματος στο 3,5% του ΑΕΠ είναι πάρα πολύ υψηλός και υπάρχουν αποκλίσεις στα φορολογικά έσοδα, ήταν ένα σήμα με πάρα πολλούς αποδέκτες, εντός και εκτός συνόρων.

Κατέστησε σαφές ότι είναι δεδομένη η δέσμευση της κυβέρνησης για τήρηση των στόχων του μνημονίου και ότι μόνο για φέτος θεωρείται εφικτός ο στόχος (1,75% του ΑΕΠ), σε βαθμό μάλιστα που εκ των προτέρων συζητείται με τους θεσμούς ο τρόπος με τον οποίο θα διανεμηθεί το υπερ-πλεόνασμα. Έγινε σαφές ότι αυτή τη φορά δεν θα πάει για 13η σύνταξη (όπως συνέβη το 2016), αλλά για να ενισχύσει κοινωνικά επιδόματα (μέσα από το ΚΕΑ), για ταχύτερη αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Κράτους ή για τόνωση των επενδύσεων.

Το 2018 ωστόσο, αφενός η πιθανότητα να διανεμηθεί μέρισμα (σ.σ. το οποίο είχε προαναγγείλει ως πιθανό από το Βήμα της ΔΕΘ ο Πρωθυπουργός και μάλιστα με έμφαση στην υπερφορολόγηση), πλέον μειώνεται ως πιθανότητα, και το σενάριο λήψης νέων μέτρων βρίσκεται πλέον ξεκάθαρα στο τραπέζι

Τρία τουλάχιστον είναι τα πεδία που θα κρίνουν τη λήψη ή όχι μέτρων, όπως φάνηκε από τις χθεσινές τοποθετήσεις.

Νεοι φόροι
Το πρώτο και μεγαλύτερο ζήτημα που δημιουργείται, αφορά στη νομοθεσία για τη φορολόγηση επαγγελματιών και αγροτών, η οποία όπως είπε κομψά χθες ο αξιωματούχος του Υπουργείου Οικονομικών, δημιουργεί κίνητρα για χαμηλότερα έσοδα. Με άλλα λόγια υπάρχει παραδοχή ότι δίνει κίνητρα για απόκρυψη εισοδημάτων και για φοροαποφυγή.

Οι διορθωτικές κινήσεις στη φορολογία βρίσκονται πλέον στο τραπέζι των δανειστών και οι αποφάσεις θα ληφθούν μέσα στο επόμενο δίμηνο μαζί με τις οριστικές συμφωνίες για τα μέτρα του προϋπολογισμού του 2018.

Όπως εξήγησε χθες ο αξιωματούχος του Υπουργείου Οικονομικών οι θεσμοί στην μεγάλη έλευσή τους (από τα μέσα Οκτωβρίου και μετά), μαζί με τη σύνταξη του οριστικού σχεδίου του Προϋπολογισμού θα εξετάσουν την τότε πορεία των εσόδων, την υπεραπόδοση κάποιων φόρων και το κατά πόσο αυτή έχει μόνιμα στοιχεία, αλλά και την υστέρηση εσόδων στη φορολογία εισοδήματος (και ειδικά στους φόρους απασχολούμενων και αγροτών) και το κατά πόσο επίσης αυτή εκτιμάται από την κυβέρνηση αλλά και από τους δανειστές ότι θα συνεχίζει να προκαλεί δημοσιονομικές «τρύπες» έναντι των στόχων και το 2018. Αντίστοιχα θα διαμορφωθεί το ύψος των μέτρων που απαιτείται να θεσπιστούν εκ των προτέρων για να τεθούν σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου.

Επιδόματα και δαπάνες
Το δεύτερο πεδίο είναι αυτό των προνοιακών και άλλων επιδομάτων τα οποία θα πρέπει επίσης να αναθεωρηθούν (όπως ζητά το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και συμφωνεί η ελληνική κυβέρνηση). Προς το παρόν, όπως εξήγησε και ο αξιωματούχος του Υπουργείου Οικονομικών, δεν αποκλείεται να υπάρξει πίεση για νέο δημοσιονομικό ζήτημα (τρύπα) το οποίο θα πρέπει να καλυφθεί από περικοπές δαπανών. Και το αντιστάθμισμα είναι η επισκόπηση δαπανών που θα πρέπει και αυτή να ολοκληρωθεί έως το τέλος Σεπτεμβρίου με άδηλο όμως ακόμα δημοσιονομικό αποτέλεσμα.

Ανάπτυξη
Το τρίτο πεδίο είναι αυτό της ανάπτυξης με το στόχο του 1,8% του ΑΕΠ να συνδιαμορφώνει το δημοσιονομικό αποτέλεσμα του 2018 καθώς το ΑΕΠ είναι η βάση μέτρησης των εσόδων, των δαπανών, αλλά και των πρωτογενών πλεονασμάτων. Το ΥΠΟΙΚ θεωρεί κρίσιμο το τρίτο τρίμηνο στο οποίο περιμένει εκτίναξη της ανάπτυξης, παραδεχόμενο ωστόσο ότι το δ΄ τρίμηνο θα υπάρχει και πάλι κοιλιά.

Και παρά το γεγονός ότι οι μεγάλες αποφάσεις θα ληφθούν τον Οκτώβριο – Νοέμβριο το πρώτο μεγάλο crash test θα λάβει χώρα αύριο στο Eurogroup της Εσθονίας. Αύριο ο υπουργός οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος θα πρέπει να αντιμετωπίσει τις ενστάσεις των Θεσμών όχι μόνο στο ζήτημα των νέων μέτρων και των πολλών προαπαιτούμενων( τα οποία μένουν σε εκκρεμότητα), αλλά και στο πεδίο του Ελληνικού, της επένδυσης της Eldorado Gold που παραμένει στον αέρα και των άλλων δικαστικών εκκρεμοτήτων.

14.09.2017

http://www.capital.gr/oikonomia/3239623/ti-tha-krinei-ti-lipsi-neon-metron-to-2018