Τρεις «νάρκες» στην πορεία του νέου Συνταξιοδοτικού

Τρεις «νάρκες» στην πορεία του νέου Συνταξιοδοτικού

Σε εξίσωση με τουλάχιστον τρεις αγνώστους μετατρέπεται η νέα μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού – συνταξιοδοτικού που έχει αναλάβει να φέρει η κυβέρνηση βάσει της συμφωνίας με την Ευρωζώνη.
Εναρμόνιση των ασφαλιστικών εισφορών όλων των ταμείων με εκείνες του ΙΚΑ, διασφάλιση των θεμελιωμένων συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων και ο … εκμηδενισμός των νέων κατώτατων συντάξεων ορισμένων κατώτατων συντάξεων είναι οι βασικότερες «νάρκες» στην πορεία της διαδικασίας αυτής.
Πιο αναλυτικά:
Εκμηδενίζονται οι νέες κατώτατες συντάξεις ορισμένων κατηγοριών ασφαλισμένων

Μία άλλη διάταξη που προβλέπεται στη συμφωνία κυβέρνησης – δανειστών είναι η αύξηση του ετησίου προστίμου για όποιον «βγαίνει» νωρίτερα από τα προβλεπόμενα όρια στη σύνταξη από το 6% (επί της μηνιαίας σύνταξης) στο 16%.
Αυτό σημαίνει, αναφέρουν αναλυτές στο Capital.gr, πως αν μία μητέρα με ανήλικο που είναι ασφαλισμένη στο ΙΚΑ, θελήσει να βγει στη σύνταξη 3 χρόνια νωρίτερα από τα προβλεπόμενα όρια, θα λάβει μία σύνταξη μειωμένη κατά …48% σε σχέση με εκείνη που θα ελάμβανε με το ισχύον καθεστώς. Aν σε αυτή τη μείωση προστεθεί και η μείωση έως 35% που προκύπτει από τη διάταξη που ήδη ψηφίστηκε στις 15 Ιουλίου από τη Βουλή, σύμφωνα με την οποία «στους συνταξιοδοτούμενους όλων των ασφαλιστικών ταμείων μετά τις 30 Ιουνίου 2015, χορηγείται σύνταξη που αναλογεί στις καταβαλλόμενες εισφορές μετά την συμπλήρωση του 67ου έτους και, έτσι χορηγείται το πλήρες ποσό της κατώτατης εγγυημένης σύνταξης (κατώτατο όριο), τότε η ασφαλισμένη του εν λόγω παραδείγματος θα λάβει σύνταξη κοντά 80% χαμηλότερη από εκείνη που θα ελάμβανε μέχρι τις 29 Ιουνίου 2015.
Η επιπλέον μείωση 35% προκύπτει από το γεγονός ότι η βασική σύνταξη την οποία δικαιούται μία μητέρα ανηλίκου με 5500 ένσημα που δεν έχει συμπληρώσει τα νέα όρια, θα λάβει σύνταξη 353 ευρώ αντί 485 ευρώ που ίσχυε μέχρι πρότινος. Οι δραματικές μειώσεις που προκύπτουν από τη νέα νομοθεσία που πέρασε ή πρόκειται να περάσει η κυβέρνηση σε ασφαλισμένους που βρίσκονται κοντά στη σύνταξη εγείρουν «συνταγματικό» ζήτημα, επισημαίνουν οι ίδιοι αναλυτές.
Δύσκολη η εναρμόνιση των ασφαλιστικών εισφορών μεταξύ μισθωτών και ελευθέρων επαγγελματιών.
Στο νομοσχέδιο που ψήφισε προχθές το ελληνικό κοινοβούλιο προβλέπεται πως «με αποφάσεις του Υπ. Εργασίας που θα εκδοθούν έως τις 31 Ιουλίου 2015» σχετικά με «διαδικασία εναρμόνισης των ασφαλιστικών εισφορών με την ισχύουσα νομοθεσία του ΙΚΑ. Η διαδικασία αντιμετωπίζει ένα βασικό πρόβλημα.
Οι εισφορές τις οποίες καταβάλλουν οι εργοδότες και οι εργαζόμενοι στο ΙΚΑ υπολογίζονται με βάση το καταβαλλόμενο μισθό των εργαζομένων. Αντίθετα, οι ασφαλισμένοι στον ΟΑΕΕ, στον ΟΓΑ, στο ΕΤΑΑ κλπ. καταβάλλουν εισφορές με βάση μία δοσμένη κλίμακα που ισχύει ανά ταμεία, η οποία βασίζεται στα «τεκμαρτά» και καθόλου τα πραγματικά εισοδήματά από την οικονομική δραστηριότητά τους, τα οποία υποθετικά μόνο δηλώνονται στη φορολογική δήλωση τους, σημειώνουν αναλυτές στο Capital.gr.
Εξάλλου, πχ οι αγρότες καταβάλλουν σήμερα εισφορές 200 ευρώ ανά εξάμηνο, ενώ οι ασφαλισμένοι του ΟΑΕΕ καταβάλλουν κατ’ ελάχιστον πάνω από 2.000 ευρώ ανά εξάμηνο. Μία εναρμόνιση πχ των εισφορών του ΟΓΑ με εκείνες του ΟΑΕΕ θα σήμαινε … 10πλασιασμό των ασφαλιστικών εισφορών των αγροτών.
Έτσι, γρίφο αποτελεί το πως θα «εναρμονιστούν» οι εισφορές επί των μισθών των μισθωτών εργαζομένων με εκείνες επί των εισοδημάτων των ελεύθερων επαγγελματιών (πχ επιχειρηματιών, αγροτών, μηχανικών, γιατρών, δικηγόρων κλπ.), αλλά και πως θα μπορούσαν να εναρμονιστούν οι εισφορές των αγροτών με τους άλλους ελεύθερους επαγγελματίες.
Αλλοιώνεται η έννοια του «θεμελιωμένου» συνταξιοδοτικού δικαιώματος

Στις διατάξεις τις οποίες προωθεί η κυβέρνηση να ψηφίσει μέχρι τις 22 Ιουλίου, προβλέπεται καταρχάς ότι θεμελιωμένα δικαιώματα μέχρι τις 30 Ιουνίου 2015 λόγω ικανοποίησης των προϋποθέσεων του χρόνου ασφάλισης, ο οποίος απαιτείται και των ορίων ηλικίας δεν θίγονται και μπορούν να ασκηθούν οποτεδήποτε.
Αναλυτές αναφέρουν στο Capital.gr με μία τέτοια διάταξη θα αλλοιωθεί η έννοια της «θεμελίωσης» του συνταξιοδοτικού δικαιώματος.
Συγκεκριμένα αναφέρεται πως ένα δημόσιος υπάλληλος με 25 χρόνια ασφάλισης στο δημόσιο μέχρι το 2010 και 35 συνολικά χρόνια ασφάλισης συνολικά, είχε θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα χωρίς όριο ηλικίας. Αν θεσπιζόταν η παραπάνω διάταξη θα έπρεπε, ο εν λόγω ασφαλισμένος να να λάβει μειωμένη σύνταξη στα 62 έτη ή πλήρη σύνταξη στα …67 έτη.
Ένα άλλο παράδειγμα είναι εκείνο ενός ασφαλισμένου στο ΙΚΑ με 10.800 ένσημα στα 58 έτη του, με τα οποία θεμελίωνε συνταξιοδοτικό δικαίωμα. Αν ίσχυαν και για αυτόν τα γενικά όρια συνταξιοδότησης, τότε θα έπαιρνε μειωμένη σύνταξη στα 62 έτη και πλήρη σύνταξη στα 67.

ΠΗΓΗ http://www.capital.gr/oikonomia/3045218/treis-narkes-stin-poreia-tou-neou-suntaxiodotikou

17.7.15